De kracht van delen: hoe Sporenburg samen slimmer met energie omgaat

18-05-2026
173 keer bekeken

In de Amsterdamse wijk Sporenburg gebeurt iets bijzonders. Geen groot zonnepark of ingrijpende verbouwing, maar een slimme samenwerking tussen bewoners. Met het project van FlexCitizn wordt energie in de wijk niet alleen opgewekt, maar ook gedeeld en gestuurd.

Het doel: vraag en aanbod van energie dichter bij elkaar brengen en zo het elektriciteitsnet ontlasten. Wat hier gebeurt, laat zien dat de energietransitie niet alleen een technisch vraagstuk is, maar vooral een lokaal samenspel van mensen, technologie en gedrag.

Van inzicht naar actie

Voor Hugo Niesing begon het jaren geleden met een frustratie. In verschillende projecten merkte hij dat er weinig inzicht was in hoe energie daadwerkelijk door een wijk stroomt. “We hebben jarenlang gewacht op data van netbeheerders,” vertelt hij. “Maar op een gegeven moment dachten we: we moeten het zelf inzichtelijk maken.”

Dat leidde tot de ontwikkeling van een systeem waarmee bewoners hun eigen energieverbruik en -opwek kunnen volgen. In Sporenburg komt alles samen: zonnepanelen op daken, elektrische auto’s in de straat en een groeiende behoefte aan slimme oplossingen voor netcongestie. 

Via een app krijgen bewoners realtime inzicht in wat er gebeurt in hun wijk. Is er veel vraag naar stroom? Dan kleurt het systeem rood. Is er juist een overschot aan zonne-energie? Dan wordt het groen licht om bijvoorbeeld een auto op te laden.

Luchtfoto van de wijk Sporenburg in Amsterdam, belagrijk hierbij zijn de vele zonnepanelen die je hier op de daken ziet liggen. Klik op de foto om naar een pagina te gaan om een korte video te bekijken.

Lees verder op de website zetookdeknopom.nl

 

    Afbeeldingen

    Bekijk ook

    Cookie-instellingen