Het doel: vraag en aanbod van energie dichter bij elkaar brengen en zo het elektriciteitsnet ontlasten. Wat hier gebeurt, laat zien dat de energietransitie niet alleen een technisch vraagstuk is, maar vooral een lokaal samenspel van mensen, technologie en gedrag.
Van inzicht naar actie
Voor Hugo Niesing begon het jaren geleden met een frustratie. In verschillende projecten merkte hij dat er weinig inzicht was in hoe energie daadwerkelijk door een wijk stroomt. “We hebben jarenlang gewacht op data van netbeheerders,” vertelt hij. “Maar op een gegeven moment dachten we: we moeten het zelf inzichtelijk maken.”
Dat leidde tot de ontwikkeling van een systeem waarmee bewoners hun eigen energieverbruik en -opwek kunnen volgen. In Sporenburg komt alles samen: zonnepanelen op daken, elektrische auto’s in de straat en een groeiende behoefte aan slimme oplossingen voor netcongestie.
Via een app krijgen bewoners realtime inzicht in wat er gebeurt in hun wijk. Is er veel vraag naar stroom? Dan kleurt het systeem rood. Is er juist een overschot aan zonne-energie? Dan wordt het groen licht om bijvoorbeeld een auto op te laden.

Lees verder op de website zetookdeknopom.nl